Contrairement à ce que l'on pourrait croire, l'oeuvre
de John Bunyan, The Pilgrim's Progress (1678) se prête parfaitement
à une adaptation dramatique. Le pélerinage de Chritian vers
la Cité Céleste se présente sous forme d'étapes,
autant de tableaux possibles à représenter sur scène.
L'idée de mettre le texte en musique n'est pas entièrement
originale puisque d'autres versions musicales ont existé. Pour le
Théâtre Lumière, il s'agissait de méler théâtre
et musique, dialogues parlés et chant sur une musique origniale
et des rythmes contemporains. Le livret de l'opéra rock est entièrement tiré du texte de John Bunyan, sans grand changement dans l'expression, mais avec, vien sûr, des coupures importantes. La présentation en tableaus, reliés entre eux par le chemin parcouru d'étape en étape par le protagoniste, permettait de représenter les nombreux personnages rencontrés par Christian avec un nombre limité d'acteurs qui chacun pouvait ainsi jouer pluseirus rôles. Le pièce fut d'abord donnée au Trancanoir à Lyon en 1995, puis aux Théâtre Les Ateliers. |
Quite unexpectedly, John Bunyan's narrtative, The Pilgrim's
Progress (1678), lends itself perfectly to a stage adaptation. Chritian's
pilgrimage to the Celestial City goes through different stations which can
easily be represented as so many tableaux on stage. The idea of a
musical Pilgrim's Progress is not entirely original since several musical
versions already exist. The aim of the Théâtre Lumière
was to mix spoken dialogues and musical numbers with original musical settings
and contemporary rhythms. The libretto of the rock opera is entirely based on John Bunyan's text, with very little adaptation, but naturally with a fair amount of cuts. Staging the different stations as tableaux linked by the protagonist's journey from one to the next made it possible to represent the numerous characters met by Christian on his way with a limited number of actors, each playing several parts. The play opened at the Trancanoir in Lyon in 1995 and then moved to the Théâtre Les Ateliers (Lyon) |
Adaptation, Musique et Mise en scène : Francis GUINLE Costumes : Andrée SHEPHERD - Françoise DAGUET Eclairages : Fabrice GORRY. Personnages Thierry LAZERT : Christian. Sophie SURREL : Narrator - Patience - Charity - Man in the Valley of the Shadow of Death - Judge - Shepherd. Florence GIRAUD/Sylviane ELLIA : Evangelist - Help - Interpreter - Man-in-White - Watchful.-.Hopeful. Florence MILER/Marion PERDRIX : Obstinate - Wordly Wiseman - Despair - Formalist - Appolyon - Talkative - Atheist. Françoise DAGUET/Nathalie HERVE : Pliable - Good Will - Man in Fear- Man in the Valley of the Shadow of Death - Vain Confidence.- Shepherd. Karine MALIGEAY : Man in White - Prudence - Faithful - Diffidence Virginie JONCHERAY : Narrator - Passion - Man in White - Piety Implacable - Giant - Ignorance. Catherine AMUSSA : Discretion - Man in the Valley of the Shadow of Death - Faithful - Giant. Stéphanie BOTTERON : Prudence - Faithful - Shepherd. Marie PAURIN : Diffidence. |
Adaptation, Music and staging : Francis GUINLE Costumes : Andrée SHEPHERD - Françoise DAGUET lighting : Fabrice GORRY. Personnages Thierry LAZERT : Christian. Sophie SURREL : Narrator - Patience - Charity - Man in the Valley of the Shadow of Death - Judge - Shepherd. Florence GIRAUD/Sylviane ELLIA : Evangelist - Help - Interpreter - Man-in-White - Watchful.-.Hopeful. Florence MILER/Marion PERDRIX : Obstinate - Wordly Wiseman - Despair - Formalist - Appolyon - Talkative - Atheist. Françoise DAGUET/Nathalie HERVE : Pliable - Good Will - Man in Fear- Man in the Valley of the Shadow of Death - Vain Confidence.- Shepherd. Karine MALIGEAY : Man in White - Prudence - Faithful - Diffidence Virginie JONCHERAY : Narrator - Passion - Man in White - Piety Implacable - Giant - Ignorance. Catherine AMUSSA : Discretion - Man in the Valley of the Shadow of Death - Faithful - Giant. Stéphanie BOTTERON : Prudence - Faithful - Shepherd. Marie PAURIN : Diffidence. |
|
|
|
|
|